Roadtrip Sverige – dag 5 – Mariestad

Återigen hittade vi en ställplats för husbilen. Utan el, men det går ju det med. Vi har ju gasol.

Bland det bästa med ställplatserna är att de ligger nära någon form av vatten och finns de i en stad hamnar man på gångavstånd till centrum. Servicehus delas nämligen med hamngäster.

I kväll var en riktigt skön kväll och vi kunde sitta utomhus och äta. Skön både vädermässigt och att vi inte hade något inplanerat utan kunde bara sitta och njuta.

Hamnområdet i Mariestad är tydligen ett bra ställe för att låta snabba bilar gasa på lite extra. En asfalterad sträcka som ger utrymme för att bränna lite däck. Låter en del och visst kan det störa lugnet. Men bilarna är ganska coola och snygga och nyfiket beskådar vi och betygsätter dem.

Det är också så att man gärna testar sina högtalare i bilen och tja lite högt kanske och framför allt vid 23-tiden fast det tystnade så småningom.

Vi lyckades pricka in Mariestads sommarfestival som hölls cirka 700 meter bort så vi hade inga problem med att höra musiken. Vi tog en promenad bort mot Folkets park och lyssnade lite extra till Martin Stenmarck.

I området fanns ett utegym och det skulle ju testas – så klart.

En härlig kväll och en bra avslutning på vår roadtrip Sverige.

Roadtrip Sverige – dag 5 – Norrekvarn

När pojkarna var 3-5 år ungefär körde vi förbi just Norrekvarn och lät dem.vli riktigt våta i minislussystemet där. Vi tog foto på dem och hade en idé med oss att vi skulle fotografera dem på samma ställe i samma pose. Liknande kläder som de hade då fick vi var utan. Så nästan allt gjorde vi igen. Bilderna är på arbetet bakom kulisserna för att hitta rätt vinkel och rätt perspektiv. Rätt kul ändå faktiskt. Benjamin upplevde att han inte växt något alls jämfört med 12 år sedan… Stackarn.Passade även på att ta lite foto på omgivningen på Norrkvarn.

Sen bar det iväg mot Mariestad för att hitta en ställplats för kvällen.

Roadtrip Sverige – dag 5 – nu kör vi hemåt

Idag påbörjar vi resan hemåt. Inga upplevelser är inplanerade utan det blir mest körande/åkande.

Dagen började med morgonkaffet i handen och utsikt över Högakustenbron. Lite kyligt, det känns nästan som höst i luften redan här i norr. Jag är inte riktigt redo för höst, så det ska bli skönt att komma till sensommaren i Skåne.

Kategorier: Okategoriserade | 3 kommentarer

Roadtrip Sverige – dag 4 – Högakustenbron

Från Skuleberget tog vi oss ner till Högakustenbron igen. Vi ville gärna ha några foton på bron i mörker. Vi var lite tveksamma dock när vi lämnade Skuleberget om det skulle bli mörkt nog. Det var fortfarande rätt ljust ute…

Vi valde att stanna här för natten. Tillsammans med många andra husbilskörare.

Sov gott.

Roadtrip Sverige – dag 4 – Diggiloo

En härligt kväll, uppehåll och hyfsat varmt. Saknade storskärm och David Lindgren. Duktiga artister, underbart gung och duetter i nya tappningar.

Strax efter 22 var det slut. Vi satte oss i husbilen och körde ner mot Högakustebron för att uppleva den by night.

Roadtrip Sverige – dag 4 – mot Skuleberget

Benjamin fick en stund med Hudiksvännen Isak idag med. Under tiden som vi förberedde oss för att åka iväg mot resans slutstation – Skuleberget.

Malnbadens Camping var en mysig camping. Nu far vi vidare.

Vägen till Skuleberget tar oss genom Sundsvall, Härnösand och över Högakustebron.

Största skillnaden i städerna här är att de omges av breg. Städerna är backiga. Husen är stora. Det är annorlunda, lite exotiskt.

Högakustebron… Jag har väl inte tänkt så mycket på den, men insåg att jag skapat mig en bild som inte stämde överens med verkligheten… Jag trodde sen skulle vara mer spektakulär. Kanske lite högre, längre. Lite annorlunda. Ja, jo lite annorlunda är den. Med sina 1800 meter hängbro är det Sveriges längsta hängbro och det får vara imponerande nog.

Det är kyligt och jag ständigt frusen på denna resa. Naturen är vacker och här finns promenadstråk som säkert är vackra att gå en tur på.

Det mest anmärkningsvärda på vägen var nog de 16 italienska husbilarna som hade följe. 16 stycken. Det blir en rätt lång karavan…

Vid 16 tiden når vi Naturum Skuleberget. Här har redan samlats många husbilar, en del husvagnar och det börjar bli trångt om utrymme. Att parkera 7 meter gör man inte var som helst. Vi talade med en parkeringsvärd som menade att vi skulle tänja lite på gränserna och ställa oss utanför utmärkta parkeringsplaster. Det hör nog till en kväll som denna.

Vi kunde luta oss tillbaka och lugnt invänta tiden för promenad till Skuleberget och Diggiloo.

Roadtrip Sverige – dag 3 – Hudiksvall i bilder

Lite vyer från Hudiksvall. En stad med trånga gator, backigt, bevarade gamla hus och havsmiljö.

Roadtrip Sverige – dag 3 – Hudiksvall

Färden mot Hudiksvall flöt på bra. Inga sensationer. Kan ju i och för sig bero på att jag sov… I Gävle bodde vi bredvid ett gäng killarna. Jättetrevliga. Efter en kväll ute kom de tillbaka vid 03.30 och var glada i hågen och hade dragit med sig några tjejer också. Så det blev lite högt snack och musik. Under en timme varade det. Sen tystnade det lika plötsligt som det börjat. Men sömnen blev lidande…I Hudiksvall tar vi in på campingplats, Malnbaden. Benjamin ska träffa ett par kompisar och vi behöver vara garanterade en plats om vi skulle behöva rycka ut.Så vi var utan Benne hela kvällen. Lite tomt. Tyckte även Victor. Vi passade på att besöka Karamellboden. Där man förr haft godistillverkning men då det ska utvidgas har man inte kapaciteten och tillverkningen flyttades till Linköping.Men, i detta lilla utrymme har man öppet 07-20 för att handla till självbetjäning och betala med swish. Det blev lite mycket med hem… Fast hårda karameller håller länge.

Victor fick med sig Roger på ett kvälls dopp. Det var kallt. Ändå hoppade de i två gånger. Jag höll mig på stranden och bryggan.

Roadtrip Sverige – dag 3 – Gävle

Idag tog vi oss en lugn morgon. Vi ska besöka Sveriges fängelsemuseum.Det är himla skönt att bo så nära centrum. Kunna låta husbilen stå kvar och promenera istället. Vid 11-tiden stod vi utanför muséet och då visar det sig att de öppnar först kl.12. Alltså jag har kollat deras öppettider hur många gånger som helst men inte reflekterat över öppningen. Jaja. En tur in i centrum för att upptäcka Gävle lite till. Vi konstaterar att det är ingen sommarstad. Rätt så lugnt, och folktomt faktiskt.Utanför muséet stod en trähäst. På den fick man sitta och skämmas offentligt med tyngder på fötterna när man begått orätt. Det var tillräckligt obekvämt utan tyngder tyckte killarna.Intressanta (och upprörande) historier berättades inne på muséet. En prislista för Bödeln, pigan och soldaten som hade sex; pigan dömdes inte soldaten! Att man kunde bli avrättad på grund av ett rykte där man utpekades tala illa om de mer välbelevade. Ja, alltså det finns hur mycket makarbert som helst. Gatlopp. Den dömde tvingades springa naken på gatan, på båda sidorna stod ca 150 män med piskor och slog på den dömde. Bedömes man inte ta i och slå ordentligt blev man själv dömd till att springa gatlopp… Och i de flesta fall – om inte i alla – så var dessa straff för de fattiga, bestämda av de som hade pengarna, eller av kyrkan.Muséet består av två byggnader, Slottsmuseét och Fängelsemuseét. Det sistnämnda är där Gävle fängelse hade verksamhet fram till 1986.Här fanns de gamla cellerna kvar, med historier om dömda och deras förhållanden som dömda till att sitta i fängelse. Vi kunde även följa hur inredningen har förändrats över tid. Från en hängmatteliknande säng utan täcke eller kudde till en mer riktig säng med madrass, kudde och täcke och även TV på rummet.Benjamin testade att vara fånge. Fotot är taget genom titthålet i dörren.De dömdas uppfinningsrikedom och kreativitet flödade. Tatueringsmaskiner tillverkades av rakapparater och bläckpenna. Ett sätt att tjäna pengar. Vid drogtester kissade fångarna på plåster med klorin, som fick bort indikationer på drogmissbruk. En tid fick de dömda inte ha kontakt med varandra. Det ansågs ha dålig inverkan på de dömda om de lärde känna varandra, för då kunde de gadda ihop sig efter fängelsetiden. De intagna kom på att de kunde skriva till varandra. Meddelanden som de gömde på utvalda – endast av fångarna – kända platser. För att anonymisera de intagna fick de trä en luva över ansiktet vid gemensamma stunder, t ex vid måltider. Jag funderar dock på hur de fick maten i sig…Ja, det fanns fler roliga historier från de intagnas kreativitet.För att hantera besvärliga intagna och försöka lugna dem kunde de läggas i ett liknande badkar. Om det hälldes i vatten och temperaturen på det i så fall, vet jag inte. Men bara känslan att lägga sig under överdraget får det att rysa i mig.Jag avslutar med en historia om ett rymningsförsök som får en rolig twist. Jag hoppas du kan läsa vad det står på fotot.Ledord som har präglat fängelsets historia.Det finns så mycket mer att berätta. Detta är ett museum värt att besöka. Framför allt utifrån ett historiskt perspektiv.

Roadtrip Sverige – dag 2 – Gävle

Vilket flyt vi har. Sista platsen på ställplatsen inne i Gävle fick vi! Vi står med husbilen inne i Gävle bara 10 minuters gångväg från city. Vattenursikt blir det även idag, om än i form av en kanal. Servicecenter är nybyggt och väldigt fräscht!

Vi tog oss en tur in till stan. Hittade Bastard Burger, rankad tvåa på Sveriges bästa hamburgare. Men, nja….

Gävle bjuder på små trevliga gränder med kullerstens vägar (tur jag lämnade de höga klackarna hemma), pittoreska hus och konst.

Vi hittade torget som den världsberömda Gäflebocken brukar stå på. Så här i sommartid så hittar man bara världskända turister på torget.

En rolig affärsidé. Ja, att hyra ut cyklar är inget nytt men cyklar av lite annorlunda karaktär, det är inte så vanligt.

Många steg har det blivit idag. Så nu är det dags att vila ben, fötter och huvud. I morgon ska vi besöka Sveriges dängelsemuseum och därefter tar vi oss till Hudiksvall.